Saturday, March 22, 2014

Manusia ada 360 sendi


Assalamualaikum w.b.t,

Malam ni adalah malam yang bosan, duduk rumah tapi tak de cerita yang best untuk ditonton walaupun ada niat nak tengok movie Man Of Tai Chi kali kedua,tetapi tiada mood. Huhu...soooo, I open my blog and write something random.

Tengah duk usha one social media ni tertengok link manusia ada 360 sendi dan diberitahu sejak 1400 tahun yang lalu. Dan, aku pun duk baca, baca dan baca sampai ke perkataan yang terakhir. And, here a brief what they told, badan manusia sebenarnya ada 360 sendi bagi memudahkan pergerakan anggota-anggota di tubuh manusia. Namun, saintis kini cuma dapat menganggarkan bilangan sendi sekitar 250-350 sendi sahaja. Mahasuci Allah, ternyatalah al-quran itu benar. Dan yang "menariknya"(I dont know the right term to called it), setiap satu sendi ini, kita perlu bersedekah, jika tidak mampu bersedekah dengan menimbus kahak di kawasan masjid ataupun mengalihkan batu dari laluan orang awam, maka memadailah dengan menggantikannya dengan solat dhuha dua rakaat. (nak baca lebih lanjut klik sini)

Moga kita dapat mengambil manfaat dari perkongsian ini. Jika ada salah dari maklumat di atas, do correct me frenss. 

Persoalan besar sekarang adalah adakah kita setiap hari menunaikan solat dhuha???
Pendapat saya, masa kini, amat susah dan sukar sekali bagi umat islam khususnya rakyat Malaysia menunaikan solat sunat dhuha disebabkan waktu kerja yang bermula seawal pagi. Alhamdulillah, saya masuk ofis pukul 9 pagi, jadi berkesempatan untuk menunaikannya, namun adakalanya tewas dengan hasutan syaitan. Tetapi saya kagum dengan Ustaz Zahazan yang mana dia mewajibkan setiap pekerjanya untuk menunaikan solat sunat dhuha 2 rakaat.Syabas Ustaz. Anda contoh kepada majikan Islam yang lain. Dan why not, staff gomen yang mana majority nya orang Islam membenarkan mereka untuk solat sunat dhuha bagi beroleh barakah. Tetapi jangan ada niat serong sudahh, contoh kalau bos dah bagi kebenaran untuk solat sunat, jangan pulak duk ngeteh.

Ok, done sampai sini dulu untuk perbincangan ini. Sekian.

~belladeone~ 22/3/2014 22:51

No comments:

Post a Comment